◾مدیرعامل و عضو هیات مدیره Uber

(اولین و بزرگترین شرکت حمل و نقل اینترنتی جهان در زمینه های سفرهای شهری,تحویل غذا,حمل بار و بسته,اجاره دوچرخه برقی و اسکوتر با دامنه فعالیت در بیش از ۱۰٫۰۰۰ شهر در سراسر دنیا و افزون بر ۹۳ میلیون کاربر با دفتر مرکزی در سانفرانسیکو آمریکا)

◾مدیرعامل اسبق Expedia

(یک شرکت گردشگری آنلاین آمریکایی مستقر در سیاتل است. از سایت و برنامه تلفن همراه می توان برای رزرو بلیط هواپیما ، رزرو هتل ، اجاره اتومبیل ، کشتی های تفریحی و پکیج های مسافرتی استفاده کرد.این شرکت که والد برندهای متعدد مسافرتی آنلاین جهانی نظیر Expedia.com, Hotels.com, Hotwire.com, trivago, Egencia , Venere.com, Expedia Local Expert, Classic Vacations, Expedia CruiseShipCenters, Travelocity, Orbitz و HomeAway است. شرکت‌های اکسپیدیا در بیش از ۱۰۰ نقطهٔ برند شده در بیش از ۶۰ کشور فعالیت می‌کنند. اکسپیدیا همچنین برای بیش از ۱۰۰۰۰ شریک نظیر هواپیمایی‌ها و هتل‌ها، برندهای مصرفی و وبسایت‌های دارای ترافیک بالا از طریق شبکهٔ وابسته به اکسپیدیا رزرواسیون مسافرتی فراهم می‌کند. اکسپدیا با نماد EXPE در نزدک فهرست شده است.)

◾مدیرعامل اسبق IAC

(یک شرکت هولدینگ آمریکایی است که مالک برندهای تجاری در ۱۰۰ کشور است ، بیشتر آنها در رسانه ها و اینترنت هستند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر نیویورک است.)

◾عضو هیات مدیره BET.com و Hotels.com

◾عضو اسبق هیات مدیره New York Times

◾فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از Brown University

◾برنده جایزه بهترین کارآفرین سال ۲۰۱۳ از طرف Ernst & Young

◾منتخب لیست ایرانی_آمریکایی های برجسته توسط سفارت مجازی ایالات متحده

◾گرانقیمت ترین مدیرعامل جهان سال ۲۰۱۶

خانواده خسروشاهی مؤسس شرکت سرمایه‌گذاری البرز و مالک گروه صنعتی مینو و کارخانه‌های تولید دارو همچون تولید دارو، تولی پرس و چندین کارخانه و تجارت‌خانه در ایران بودند. پس از انقلاب نیز برخی از اعضای این خانوادۀ کارآفرین به موفقیت‌ها و سمت‌های مهمی در خارج از ایران رسیدند.

خانواده خسروشاهی از سال ۱۲۸۰ تا ۱۳۵۸، از اولین‌ها و موثرترین‌های صنعت ایران بودند. با تلاش بسیار خاندان خسروشاهی بزرگ‌ترین فعالان صنعتی تولید و توزیع دارو و خوراکی در دهه چهل و پنجاه در تاریخ ایران شدند.

حاج حسن خسروشاهی در اواخر قاجار تا اوایل دوران پهلوی اول، مدت‌ها رئیس اتاق بازرگانی تبریز بود که به همراه دو برادرش غفار و حسین و شش پسرش تجارت خاندان خسروشاهی را پایه‌گذاری و گسترش دادند؛ که به واردات کالاهایی مثل فاستونی، کاغذ چای، شکر می‌پرداختند. بعد از مدتی کارخانه نساجی در قزوین و بعد به گروه تولید دارو را اداره می‌کردند. در آغاز دهه پنجاه، نوه‌هایش نیز به گروه خانواده پیوستند. افراد سرشناس این خانواده به شرح زیر هستند:

  • علی خسروشاهی، بنیان‌گذار گروه صنعتی مینو که با تأسیس کارخانه خرمدره به یکی از بزرگترین صنایع غذایی خاورمیانه تبدیل شد. علی خسروشاهی موسسه خیریه مینو را نیز در خرمدره راه اندازی کرد و مشغول ساختن بیمارستان مدرن و مجهزی در خرمدره بود.
  • حسن خسروشاهی: کارآفرین و مالک و گسترش‌دهندۀ گروه صنعتی مینو. پس از مصادره اموال، بعد از مدتی دوندگی، وی نهایتا با نا امیدی کشور را ترک می‌کند و به کانادا می‌رود و پس از مدتی شرکت فیوچر شاپ را بنیان‌گذاری می‌کند. حسن خسروشاهی بزودی این فروشگاه را به بزرگترین فروشگاه زنجیره ای کانادا با ۹۰ شعبه و حدود ۸۰۰۰ کارمند تبدیل کرد و تبدیل به یکی از بزرگترین سرمایه داران آن کشور شد. ثروت حسن خسروشاهی را حدود ۲ میلیارد دلار تخمین می زنند که هفتمین فرد ثروتمند کانادا به حساب می آید.
  • کاظم خسرو شاهی، بنیانگذار شرکت تولید دارو و دیگر شرکت‌های دارویی از جمله تولی‌پرس.
  • دارا خسروشاهی: مدیر عامل قبلی اکسپدیا و از ۲۷ اوت ۲۰۱۷ مدیر عامل فعلی اوبر.

دارا خسروشاهی متولد سال ۱۹۶۹ تاجر ایرانی-آمریکایی و مدیر عامل اوبر است. خسروشاهی پیش از این مدیرعامل گروه اکس پدیا بود ، شرکتی که به نوعی هلدینگ آژانس های مسافرتی آنلاین محسوب می شود. او همچنین عضو هیئت مدیره BET.com و Hotels.com است و قبلاً در هیئت مدیره شرکت نیویورک تایمز خدمت می کرد.

خسروشاهی در فهرست “ایرانی-آمریکایی های برجسته” است که توسط سفارت مجازی ایالات متحده در ایران منتشر شده است.

خسروشاهی در ایران در یک خانواده ثروتمند متولد شد و در یک عمارت در محوطه خانواده بزرگ شد. وی کوچکترین فرزند از بین سه فرزند لیلی و اصغر (گری) خسروشاهی است. خانواده وی شرکت سرمایه گذاری البرز را تاسیس کردند ، یک مجتمع متنوع که در زمینه تولید دارو ، مواد شیمیایی ، مواد غذایی ، توزیع ، بسته بندی ، تجارت و خدمات فعالیت می کند.

در سال ۱۹۷۸ ، درست قبل از انقلاب ایران ، خانواده وی به خاطر ثروت خود هدف قرار گرفتند و مادرش تصمیم گرفت همه چیز را پشت سر بگذارد و از کشور فرار کند. شرکت آنها بعداً ملی شد. خانواده وی ابتدا به جنوب فرانسه رفتند و سپس آنها به ایالات متحده مهاجرت کردند و با یکی از عموهایش به تری تون ، نیویورک مهاجرت کردند. در سال ۱۹۸۷ ، او از مدرسه هاكلی ، یك مدرسه خصوصی مقدماتی دانشگاه در تاریتاون فارغ التحصیل شد. در سال ۱۹۹۱ ، وی با مدرک کارشناسی در رشته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه براون فارغ التحصیل شد. ، جایی که او عضوی از گروه برادری اجتماعی سیگما چی بود.

در سال ۱۹۹۱ ، خسروشاهی به عنوان تحلیلگر بهAllen & Company ، یک بانک سرمایه گذاری پیوست. در سال ۱۹۹۸ ، او آلن و کمپانی را ترک کرد و برای یکی از مشتریان سابق خود در بانک ، Barry Diller ، کار کرد ، او ابتدا در شبکه های دیلر آمریکا ، مشغول شد جایی که وی سمت های معاون ارشد برنامه ریزی استراتژیک و سپس مدیریت را عهده دار شد ، و پس از آن بعنوان مدیر ارشد مالی IAC یعنی شرکت دیگری که توسط دیلر کنترل می شود فعالیت کرد.

در سال ۲۰۰۱ IAC اکسپدیا را خریداری کرد ، و در آگوست ۲۰۰۵ ، خسروشاهی مدیرعامل اکسپدیا شد. ده سال بعد ، در سال ۲۰۱۵ ، اکسپدیا به عنوان بخشی از توافق نامه کار طولانی مدت ، به شرط ماندن وی در شرکت تا سال ۲۰۲۰ سهام به ارزش نود میلیون دلار به او داد .

در ژوئن سال ۲۰۱۳ ، وی جایزه بهترین کارآفرین سال شمال غربی اقیانوس آرام را از طرف ارنست و یانگ دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۶ ، وی یکی از پردرآمدترین مدیران عامل در ایالات متحده بود. در زمان تصدی مدیرعاملی اکسپدیا ، “ارزش ناخالص هتل و سایر رزروهای مسافرتی آن بیش از چهار برابر و درآمد آن قبل از مالیات بیش از دو برابر شده است.” اکسپدیا تحت نظر خسروشاهی ، حضور خود را به بیش از شصت کشور گسترش داد و تراولوسیتی ، اوربیتز و هوم اوی را نیز خریداری کرد.

در آگوست ۲۰۱۷ ، خسروشاهی مدیر عامل اوبر شد و جانشین بنیانگذار تراویس کالانیک شد. او در ابتدا به عنوان یک کاندید “اسب سیاه” شناخته می شد(شانس زیادی برای مدیرعاملی نداشت) در صورتی که پیشگامان اولیه ، جف ایملت جی ای و شرکت هولت پکارد مگ ویتمن رو به افول بودند. با این حال ، وقتی ایملت سخنرانی خود را انجام داد ، طرفداران اولیه مملت به خسروشاهی روی آوردند. این موضوع شامل کالانیک بود ، خسروشاهی صریحاً گفته بود که زیر نظر او ، کالانیک هیچ نقشی در عملیات روزانه اوبر نخواهد داشت. همانطور که وی در یکی از اسلایدهای خود قرار داد ، “نمی توان دو مدیرعامل داشت.” بنچمارک ، یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی که برای بیرون راندن کالانیک کمک کرده بود ، قول داد که در صورت معرفی ویتمن به عنوان مدیرعامل ، دادخواستی را بر علیه کالانیک ارائه کند. چندین مدیر این اطلاعیه را به عنوان باج خواهی خواندند. یکی از طرفداران ویتمن رأی خود را به خسروشاهی تغییر داد و طلسم را شکست و وی را به عنوان مدیر عامل تمام وقت اوبر تبدیل کرد.

او از گزینه های سهام خود را که به ارزش ۱۸۴ میلیون دلار در اختیار داشت ، محروم شد، اما گفته می شود اوبر بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای سمت مدیر عامل به او پرداخت کرده است. وی همچنین در هیئت مدیره اوبر فعالیت می کند.

وظیفه اصلی خسروشاهی پاکسازی چهره شرکتی بود که بخشی از آن به یکی از مطرودترین شرکت ها تبدیل شده بود ، بخشی از آن به دلیل افشاگری در مورد فرهنگ سازمانی اوبر بود. وی ۱۴ ارزش کالانیک را که ، شامل مواردی از قبیل “فوق العاده پمپاژ” و “همیشه هوستلین باشید” ، جایگزین هشت ارزش متمرکز بر “وسواس مشتری” کرد. خسروشاهی در تمام حضورهای عمومی خود پس از تصدی مسئولیت ، بر این پیام تأکید کرد: “ما کار درست را انجام می دهیم. تموم شد و رفت”.

در ماه مه ۲۰۱۹ ، خسروشاهی هدایت اوبر را در اولیه خود بر عهده داشت ، که در نامه ای به تمام کارمندان شرکت ابلاغ شد.

خسروشاهی منتقد صریح سیاست مهاجرتی دونالد ترامپ است. وی در سال ۲۰۱۶ به صندوق پیروزی هیلاری ، سناتور دموکرات واشنگتن ، پتی موری ، و کمیته ملی دموکرات کمک مالی کرد. وی همچنین به سناتور جمهوریخواه یوتا ، مایک لی ، طرفدار حزب جمهوری خواه کمک مالی کرد.

در نوامبر ۲۰۱۹ ، خسروشاهی در مصاحبه ای با Axios در HBO جنجال ایجاد کرد ، زمانی که او ترور جمال خاشقچی را با مرگ الین هرتزبرگ توسط یک ماشین خودران اوبر در سال ۲۰۱۸ مقایسه کرد. او هر دو را “اشتباه” خطاب کرد که “می تواند” بخشیده شود “. دولت عربستان سرمایه گذار اوبر است و نمایندگی در هیئت مدیره خود دارد.

عموی وی ، حسن خسروشاهی نیز بعد از انقلاب ایران را ترک کرد او اکنون یک میلیاردر است. امیر پسر عموی او شرکت Nervana Systems را تأسیس کرد که در سال ۲۰۱۶ به مبلغ ۴۰۸ میلیون دلار توسط Intel خریداری شد. پسر عموی دیگر ، گلنار ، Reservoir Media را در سال ۲۰۰۷ به عنوان یک شرکت انتشارات موسیقی تاسیس کرد. وی همچنین با داریان شیرازی ، بنیانگذار رادیوس و اولین کارآموز استخدام شده توسط فیس بوک ، خویشاوند است.

خسروشاهی از ازدواج اول خود دارای دو فرزند است. یک پسر ، الکس و یک دختر ، کول. در دوازده دسامبر ۲۰۱۲ ، خسروشاهی با سیدنی شاپیرو ، یک معلم و بازیگر سابق پیش دبستانی ازدواج کرد. او همسرش را به دلیل پوشیدن تی شرت اسلیر در عروسی ، که در لاس وگاس برگزار شد ، تحسین کرد. این زوج دارای دو پسر دوقلو هستند ، هایس اپیک و هوگو گوبریت.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *